Uczenie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, pracy zespołowej, odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych ważne jest już od najmłodszych lat.
Kompetencje cyfrowe kształtować możemy w różnym okresie, w połączeniu z innymi ważnymi dla dziecka tematami, pamiętając o dopasowaniu metod do wieku i możliwości rozwojowych naszych wychowanków.
Zaproponowane aktywności w ramach innowacji „Programowanie jest proste” pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego, czy będzie chciało w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie.
1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy 3b.
2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
wykorzystanie TIK,
zapoznanie z programowaniem,
wdrożenie pracy metodą problemową.
Cel główny:
rozwijanie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności;
kształtowanie kompetencji miękkich: umiejętność pracy w zespołach, szukanie kompromisów;
stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.
Cele szczegółowe:
poprawa świadomości bezpieczeństwa w korzystaniu z urządzeń cyfrowych;
swobodne posługiwanie się komputerem i tabletem;
zachęcanie do rozwijania umiejętności programowania;
kształtowanie u uczniów umiejętności pracy w grupie, logicznego myślenia i rozwiązywania problemów.
Tekst: Ewa Lisiowska